منتدي كريزى مان > >
الاختيار الصعب ترى من ستختار ....؟ والدك ووالدتك ام حبيبة
الملاحظات
الإهداءات
Mekook من ♡ : يارحمان اشفي جميع مرضى المسلمين     فتاة كريزي مان من منتدى تفسير الاحلام : فين عسولة بقة ضاعت ولا هي فين     عبدالجوادعلي من مصر : جوجو كلنا شايلينك في عيونا لوشا عيونه هتشيل ايه والا ايه خليكي في عنيا انا احسن هههههههههههههههخهخ مساء الورد     العجمى من من على صخرتى بشاطئ العجمى : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته منورين الدنيا كلهايااجمل أعضاء     Mekook من ♡ : اللهم يسر أمرنا وارزقنا ماتمنينا واجعل التوفيق في طريقنا ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ، اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد     Angel of love من اسكندريه : وحشتووووووووووووووووونى جدا     Ana Crazy Ento Malko من هنا : ياااااه عبد الصمد انتو لسسسسه عايشين     فتاة كريزي مان من قسم الاحلام : هيك مللنا مفيش عسوله ثاني ...     Mekook من السعودية : اللهم صلِّ وسلم على نبينا محمد     sosololomohamed من السعوديه : اين الاخت عسوله     @___.-[f]-[o]-[x]-.___@ من كيرو : وحشتونى اوى كل عام وانتم بخير     علاءخليل من قرية كفر الشيخ ابراهيم / قويسنا / منوفيه : عاملين ايه واااااااااااااااااااااااحشني اوووووووي يااااااااااااارب تكونوا بألف خير محتاج حد يدعيلي دعوة طيبه من قلبه الطيب بجد هكووووووووووون سعيد جدا     ابراهيم لطفى من شبرا : منورين يا احلى ناس     ابراهيم لطفى من رساله مرسله من القلب الى أطيب واجمل وارق القلوب رسالة شكر وتقدير واحترام وحب واخواه الى اعضاء منتديات كريزى مان : رساله مرسله من القلب الى أطيب واجمل وارق القلوب رسالة شكر وتقدير واحترام وحب واخواه الى اعضاء منتديات كريزى مان     خالد حجازى من المنصورة :     علاءخليل من المنوفيه : انا علاء خليل يسعدني ويشرفني ان اتعرف بيكم     lamie200 من من هنا : سامو عليكو وحشتوني جدا جدا جدا اد حمية العيد بجد كل المنتدي وحشني اوووي صحابي واخواتي طمنوني عليكو وتحياتي يالوشا     العجمى من اسكندرية : أحباب قلبى أعضاء ومشرفين ومراقبين الحمد لله أنكم بخير وسعادة منورين الدنيا كلها     *gogo* من من المنتدي : احم احم سالخيييير بقا وحشتووووني خالص خالص يعني والله يارب تكونو بخير لا يا عبدو لوشا شايلني ف عيونوو والله واصلا ميقدرش يزعلني     حظوو من الشرقيه : ازيكم ياجماعه وحشتونى اوووى والله ياترى فى حد هنا لسه من الناس اللى اعرفها    

الاختيار الصعب ترى من ستختار ....؟ والدك ووالدتك ام حبيبة

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي الاختيار الصعب ترى من ستختار ....؟ والدك ووالدتك ام حبيبة
هو الاختيار الصعب بالفعل!
أن تختارهم أو تختارها!

هم : والدك ووالدتك .. من سهرا على رعايتك وراحتك .. من لم يتمنوا خيرا منهما سواك! .. من كنت لهم كل ما لهم .. هم من أوصاك بهما ربك خيراً وبراً .. هم وهم وهم ,,,,,,

هى : من توسمت فيها الأخلاق .. من وجدت بها الزوجة الصالحة .. من ملكت حبك قلبا وعقلا .. هى من وجدت فيها صفات أم أولادك .. هى وهى وهى ,,,,,,

والآن .. جاء وقت الاختيار الصعب!

السبب : الرفض لمن اخترتها زوجة لك من الاسرة .. الرفض القاطع .. وتعددت الأسباب ومنها على سبيل المثال
الأسرة تجد فى القريبة خيراً ممن اخترتها .. ويصرون كل الاصرار بزواجك ممن اختاروها هم لك! .. او تختار بينهم وبين من اخترتها زوجة لك! .. وأنت أيضاً تصر كل الاصرار على من اخترتها بقلبك وعقلك!

وهنا!
يأتى القرار بالاختيار
إما أن تفقد علاقتك الحميمة بأسرتك .. وفقدها قد يكون دائم أو مؤقت بمرور الوقت
أو تفقد من اخترتها زوجة لك .. والفقد هنا دائم!

ترى!
من ستختار؟!

قد يكون السؤال بسيطاً .. ولكنه يحمل بين طياته قضية تؤرق الكثيرين! .. كثيرون هم من يقعوا فى هذا الموقف نتيجة لتدخل الاسرة فى رسم مستقبل أبناءهم بل وفرضه فى بعض الأحيان!
وعندها يقع الشاب تحت وطأة الاختيار الصعب!

شكرا لمواضيعك المميزة

انا حرد عليك او للموضوع اول حاجه منوجهة نظر الدين والشرع
الاهل برغم كل حاجه ادوهالنا وبرغم التعب والسهر وكل حاجه عشانا
عليهم لينا في موضوع الارتباط النصح والارشاد
وملهمش علينا الجبر وفرض الرأي
ليهم علينا يتناقشوا معانا وياخدوا راينا ويسمعوا مننا
ملهمش علينا يقولوا انهم صح واحنا غلط في كل حاجه وكل تفكيرنا وكل اختيارتنا
الزمن مبقاش هو الزمن
ولا التفكير ولا الحياه
تاني حاجه لو الواحد اتحط في الموقف داه واتأكد من اخياره والبنت كمان اتاكدت من اختيارها والاهل رفضين لمجرد الرفض ولمجرد انهم الاهل وانهم ادرى بالمصلحه
يسال رأيي الدين في كدة وعلى اساسه يتصرف
وشرع الله عمره ماحرم حلال ولا احل حرام
والارتباط والجواز في شرع الله وعلى سنة الله ورسوله
حلال ومينفعش يجي مخلوق يحرمه او يوقفه لاي اسباب مش مقنعه او لغرض في نفسه
ولو احنا غلط نتحمل نتيجة تصرفنا
محدش بيتعلم من تجربه الغير
علاقتي باهلي برغم حبي الكبير ليهم
حترجع في يوم ..لما يتاكدوا اني عرفت اختار صح وان ابنهم عرف يختار صح
حترجع لما يشوفوني في طفل في ايدي اتولد بين اثنين بيحبوا بعض وعارفين يعيشوا مع بعض في ظروف الحياه الصعبه الكتير اللي بنمر بيها
بس الشريك اللي اخترته ولقيت فيه كل صفات الراجل اللي تتمناها اي بنت لو خسرته مش حعوضه وحندم طول عمري عليه
سوري لو طولت عليكم
وسوري لو رائئي معجبش حد
بس انا كلامي عن تجربه شخصية
كن على ثقة.. بإني معك يدا بيد حين تحتاجني..وبجانبك حين تأنس لمحادثتي..وبقربك دوما ان سقطت سأساعدك على الوقوف..وان بكيت سأمسح بيدي دموعك..فأنت تحتل مكانه كبيرة في قلبي وانت فعلا مميز لدي اقريب كنت او بعيد انا بجانبك حتى لو لم تكن تعتبرني كذلك
شكرا على الموضوعatotti
وطبعا الاختيار صعب جدا ..اولا حاحاول اقنع اهلى بالانسان اللى اخترته بكل الطرق الممكنة ولو اهلى ربونى كويس وبيثقوا فيا وفى كلامى اكيد حيقتنعوا بكلامى وباختيارى ..ومن ناحية تانية حفترض انهم متمسكين برايهم فى رفض انسان معين انا اخترته طبعا مش حتحدى اهلى ولا اقف امامهم لان اللى ملوش خير فى اهله ملوش خير فى حد تانى تقول الاية الكريمة " وان جاهداك على ان تشرك بى ماليس لك به علم فلا تطعهما " يعنى لا اوافق اهلى على الشرك بالله فقط وليس اى سبب تانى وممكن يكون اهلى بحكم خبرتهم وتجاربهم فى الحياة لهم وجهة نظر وبعد افق منطقى عنى ولكن احب ااقول بردو انى لن اتزوج انسان لمجرد ان اهلى معجبين به فقط ..الزواج رفض وقبول ومينفعش فى الوقت بتاعنا حد يتزوج بالغصب دون تفاهم

شكرا atotti
شكرايا بنات على ارئكم
فعلا موضوع جميل
وتقبل مرورى
وبلاش احراج ليا
ويلاش اختار