منتدي كريزى مان > >
أخطاء رمضان الحلقه الاولى فى (السحور)
الملاحظات
الإهداءات
Mekook من ♡ : يارحمان اشفي جميع مرضى المسلمين     فتاة كريزي مان من منتدى تفسير الاحلام : فين عسولة بقة ضاعت ولا هي فين     عبدالجوادعلي من مصر : جوجو كلنا شايلينك في عيونا لوشا عيونه هتشيل ايه والا ايه خليكي في عنيا انا احسن هههههههههههههههخهخ مساء الورد     العجمى من من على صخرتى بشاطئ العجمى : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته منورين الدنيا كلهايااجمل أعضاء     Mekook من ♡ : اللهم يسر أمرنا وارزقنا ماتمنينا واجعل التوفيق في طريقنا ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ، اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد     Angel of love من اسكندريه : وحشتووووووووووووووووونى جدا     Ana Crazy Ento Malko من هنا : ياااااه عبد الصمد انتو لسسسسه عايشين     فتاة كريزي مان من قسم الاحلام : هيك مللنا مفيش عسوله ثاني ...     Mekook من السعودية : اللهم صلِّ وسلم على نبينا محمد     sosololomohamed من السعوديه : اين الاخت عسوله     @___.-[f]-[o]-[x]-.___@ من كيرو : وحشتونى اوى كل عام وانتم بخير     علاءخليل من قرية كفر الشيخ ابراهيم / قويسنا / منوفيه : عاملين ايه واااااااااااااااااااااااحشني اوووووووي يااااااااااااارب تكونوا بألف خير محتاج حد يدعيلي دعوة طيبه من قلبه الطيب بجد هكووووووووووون سعيد جدا     ابراهيم لطفى من شبرا : منورين يا احلى ناس     ابراهيم لطفى من رساله مرسله من القلب الى أطيب واجمل وارق القلوب رسالة شكر وتقدير واحترام وحب واخواه الى اعضاء منتديات كريزى مان : رساله مرسله من القلب الى أطيب واجمل وارق القلوب رسالة شكر وتقدير واحترام وحب واخواه الى اعضاء منتديات كريزى مان     خالد حجازى من المنصورة :     علاءخليل من المنوفيه : انا علاء خليل يسعدني ويشرفني ان اتعرف بيكم     lamie200 من من هنا : سامو عليكو وحشتوني جدا جدا جدا اد حمية العيد بجد كل المنتدي وحشني اوووي صحابي واخواتي طمنوني عليكو وتحياتي يالوشا     العجمى من اسكندرية : أحباب قلبى أعضاء ومشرفين ومراقبين الحمد لله أنكم بخير وسعادة منورين الدنيا كلها     *gogo* من من المنتدي : احم احم سالخيييير بقا وحشتووووني خالص خالص يعني والله يارب تكونو بخير لا يا عبدو لوشا شايلني ف عيونوو والله واصلا ميقدرش يزعلني     حظوو من الشرقيه : ازيكم ياجماعه وحشتونى اوووى والله ياترى فى حد هنا لسه من الناس اللى اعرفها    

أخطاء رمضان الحلقه الاولى فى (السحور)

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي
جزاكى الله خير ساس

ربنا يبارك فيكى على التوضيح والافادة

ربنا يتقبل منا صيامنا وقيامنا ودعاؤنا

ربنا يبارك فيكى
ربنا يباركلك انتى ويجازيكى كل خير

وميحرمنيش منك ويخليك ليا يارب

مرسى اوى ليكى انتى وجنه على المتابعه الجميله دى
افتراضي
الحلقه العاشره

اخطاء فى العيد

1.من الأخطاء أن بعض ضعاف الإيمان يفرحون بالعيد لانتهاء شهر رمضان والتخلص من العبادة فيه ، وكأنها حمل ثقيل على ظهورهم ، وهؤلاء على خطر عظيم ، فإن العيد إنما يفرح به المؤمنون لأن الله تعالى وفقهم لإكمال عدة الشهر ، وإتمام الصيام ، فيشكرون الله على هذه النعمة .

2. تهاون بعض الناس في أداء صلاة العيد ، بسبب السهر طوال الليل ، فيحرم نفسه من الأجر المترتب على شهود الصلاة ودعاء المسلمين .

3. ترك سنة التكبير في ليلة العيد ويومه قبل الصلاة مع الأمر به في القرآن { وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ } ( البقرة 185) .

4. تفريط بعض الآباء في إخراج أهله وأولاده لصلاة العيد مع ترغيب النبي - صلى الله عليه وسلم- الرجال والنساء على حضور هذه الصلاة حتى الحُيَّض وذوات الخدور ، ليشهدن الخير ودعوة المسلمين .

5. التكبير الجماعي بصوت واحد ، أو الترديد خلف شخص ، وإحداث صيغ للتكبير غير مشروعة .

6. اعتقاد البعض مشروعية إحياء ليلة العيد بالقيام ، ويتناقلون في ذلك حديثا لا يصح ، وهو أن " من أحيا ليلة العيد لم يمت قلبه يوم تموت القلوب " ، والصحيح أنه لا يشرع تخصيص ليلة العيد بالقيام من بين سائر الليالي ، وأما من كانت عادته القيام في سائر الليالي فلا حرج أن يقوم ليلة العيد .

7. تخصيص يوم العيد لزيارة المقابر والسلام على الأموات .

8. اختلاط الرجال بالنساء في بعض المصليات والشوارع ، مما قد يجر إلى الفتنة ووقوع المحظور ، والذي ينبغي في صلاة العيد أن تخصص أبواب ومسارات خاصة للنساء ، وأن يتأخّر خروج الرجال حتى ينصرف النساء .

9. التوسع في المباحات من لبس وأكل وشرب حتى يتجاوز الأمر إلى الإسراف في ذلك ، والله جل وعلا يقول :{ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ }( الأعراف31) .

10. من الأخطاء خروج بعض النساء إلى الصلاة متجملات متعطرات ، مظهرات لبعض الزينة ، وفي ذلك من الإثم والفتنة والخطر العظيم ما لا يخفى ، فهن وإن كن أمرن بالخروج إلى المصلى ، إلا أنهن أمرن أن يخرجن تفلات أي غير متطيبات ، ويلحق بالطيب سائر ما يدعو إلى الفتنة ، كالزينة الظاهرة والتكسر في المشي وغير ذلك .

11. ومن الأخطاء وقوع كثير من الناس في أيام الأعياد في بعض المخالفات الشرعية كسماع الغناء ، ومشاهدة للمناظر المحرمة ، وتبرج النساء ، وغير ذلك ، بحجة أن هذا اليوم يوم فرح وسرور ، والواجب أن يفرح المسلم في هذه الأيام بما أحل الله من المباحات والطيبات ، وأن يشكر الله على إتمامه نعمة الصيام بطاعته والتزام أمره ونهيه
التعديل الأخير تم بواسطة MNMSAS1988 ; 09-07-2009 الساعة 02:03 AM
افتراضي
انا الحمدالله كده خلصت العشر حلقات

وده بفضل ربنا طبعا وبفضل ردوردكم وتشجيعكم ليا

انا بجد بشكر كل اللى رد على الموضوع ويارب تكونوا استفدوا يارب
افتراضي
اكيد استفدنا كتير والله يا سمسمه

تسلمي على مجهودك الجميل ده

ربنا يجعله في ميزان حسناتك يارب



هعيش ع القد .. راضيه ومش زعلانه
مادام مع بعض .. هكون اسعد انسانه .. ف الدنيا اتخلقت
ف عز البرد انت اللى بتحمينى .. ف وقت الجد كان لازم تلاقينى
وانا هديلك عينى .. وده انسب وقت
وشوف انا واقفه جنبك مش همل .. ليك برد جزء ع الاقل
ياه ده انا بردو قلب وروح ودم .. وياما عنى شلت هم ..
وعايشه بيك


افتراضي
ميرسى ليكى حبيبة قلبى يا جنه

ربنا يخليكى وميحرمنيش منك يارب

وميرسى اووووووووووووووووووى على متابعتك الجميله دى

ميرسى يا جنتى

افتراضي
ربنا يكرمك يارب يا ساس

جزاكى الله كل خير

ادعو الله ان يبلغنا ليلة القدر ويجعلنا من عتقاء الشهر المبارك










[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد


افتراضي
امين يارب العالمين

ربنا يخليكى يارب وميحرمنيش منك

ميرسى اوى ليكى يا ضى ميرسى على متابعتك الجميله دى
افتراضي
جزاكي الله كل خير يا ساس في ميزان حسناتك يارب
ربنا يكتبلنا صيامه وقيامه يارب على اتم وجهه ان شاء الله



مواقع النشر (المفضلة)


أخطاء رمضان الحلقه الاولى فى (السحور)


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه
الموضوع
الحلقه الاولى من مسلسل شمس الأنصارى بطوله محمد سعد رمضان 2012
الحلقه الاولى من مسلسل شربات لوز ليسرا رمضان 2012
الحلقه الاولى من مسلسل قصص الإنسان في القرآن بطوله يحيى الفخرانى رمضان 2012
مسلسل مسيو رمضان مبروك الحلقه الاولى
أخطاء فى رمضان الحلقة الخامسة:-(أخطاء فى القيام)