الملاحظات
الإهداءات
Mekook من ♡ : يارحمان اشفي جميع مرضى المسلمين     فتاة كريزي مان من منتدى تفسير الاحلام : فين عسولة بقة ضاعت ولا هي فين     عبدالجوادعلي من مصر : جوجو كلنا شايلينك في عيونا لوشا عيونه هتشيل ايه والا ايه خليكي في عنيا انا احسن هههههههههههههههخهخ مساء الورد     العجمى من من على صخرتى بشاطئ العجمى : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته منورين الدنيا كلهايااجمل أعضاء     Mekook من ♡ : اللهم يسر أمرنا وارزقنا ماتمنينا واجعل التوفيق في طريقنا ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ، اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد     Angel of love من اسكندريه : وحشتووووووووووووووووونى جدا     Ana Crazy Ento Malko من هنا : ياااااه عبد الصمد انتو لسسسسه عايشين     فتاة كريزي مان من قسم الاحلام : هيك مللنا مفيش عسوله ثاني ...     Mekook من السعودية : اللهم صلِّ وسلم على نبينا محمد     sosololomohamed من السعوديه : اين الاخت عسوله     @___.-[f]-[o]-[x]-.___@ من كيرو : وحشتونى اوى كل عام وانتم بخير     علاءخليل من قرية كفر الشيخ ابراهيم / قويسنا / منوفيه : عاملين ايه واااااااااااااااااااااااحشني اوووووووي يااااااااااااارب تكونوا بألف خير محتاج حد يدعيلي دعوة طيبه من قلبه الطيب بجد هكووووووووووون سعيد جدا     ابراهيم لطفى من شبرا : منورين يا احلى ناس     ابراهيم لطفى من رساله مرسله من القلب الى أطيب واجمل وارق القلوب رسالة شكر وتقدير واحترام وحب واخواه الى اعضاء منتديات كريزى مان : رساله مرسله من القلب الى أطيب واجمل وارق القلوب رسالة شكر وتقدير واحترام وحب واخواه الى اعضاء منتديات كريزى مان     خالد حجازى من المنصورة :     علاءخليل من المنوفيه : انا علاء خليل يسعدني ويشرفني ان اتعرف بيكم     lamie200 من من هنا : سامو عليكو وحشتوني جدا جدا جدا اد حمية العيد بجد كل المنتدي وحشني اوووي صحابي واخواتي طمنوني عليكو وتحياتي يالوشا     العجمى من اسكندرية : أحباب قلبى أعضاء ومشرفين ومراقبين الحمد لله أنكم بخير وسعادة منورين الدنيا كلها     *gogo* من من المنتدي : احم احم سالخيييير بقا وحشتووووني خالص خالص يعني والله يارب تكونو بخير لا يا عبدو لوشا شايلني ف عيونوو والله واصلا ميقدرش يزعلني     حظوو من الشرقيه : ازيكم ياجماعه وحشتونى اوووى والله ياترى فى حد هنا لسه من الناس اللى اعرفها    

سنن منسيه فى رمضان

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Eh S(17) سنن منسيه فى رمضان
الحمدالله رب العالمين, والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء والمرسلين, أما بعد…

فإن هناك سننا وآدابا وواجبات تتعلق بشهر رمضان هجرها كثير من الناس جهلاً منهم أو تكاسلاً أو إعراضاً, ومن هذه السنن والآداب والواجبات:

1.تبييت النية : فالنية شرط في صحة صيام رمضان, وكذا في كل صوم واجب لحديث” لا صيام لمن لم يبيت الصيام من الليل” { رواه أبو داود}.
ويجوز أن تكون النية في أي جزء من أجزاء الليل, ولو قبل الفجر بلحظة. والنية عزم القلب على الفعل, ولا يتلفظ بلسانه.
وصائم رمضان لا يحتاج إلى تجديد النية في كل ليلة من ليالي رمضان, بل تكفيه نية الصيام عند دخول الشهر.


2.المبادرة بالفطر عند تحقق الغروب : وهذه سنة غفل عنها كثير من الناس, وقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :” لا يزال الناس بخير ما عجلوا الفطر” { متفق عليه}.

3.الفطر على رطب أو تمر أو ماء: وليس كما اعتاده كثير من الناس على العصائر والأطعمة المتنوعة. قال أنس رضي الله عنه :” كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطر قبل أن يصلي على رطبات, فإن لم تكن رطبات فتميرا, فإن لم تكن تميرات حسا حسوات من الماء”

{ رواه الترمذي وصححه الألباني}.

4.الحرص على صلاة المغرب في المسجد مع الجماعة: فإن هذه الصلاة ضيعها كثير من الناس, فصلوها في بيوتهم بسبب أنهم يضعون ألوان الأطعمه والمشروبات, ولا ينتهون من طعامهم وشرابهم إلا بعد فوات الجماعة, ولو أنهم طبقوا السنة فأفطروا على رطب أو تمر, وذهبوا إلى المسجد لأدركوا الجماعة, وعادوا إلى طعامهم.


5.الدعاء عند الفطر بما أحب: وهذه سنة لا يغتنمها كثير من الناس, مع أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ” إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد “ . { رواه ابن ماجه}.
وفي حديث ابن عمر أن النبي صلى الله عليه وسلم إذا أفطر يقول : ” ذهب الظمأ وأبتلت العروق , وثبت الأجر إن شاء الله “ { رواه ابو داود }.

6.النوم مبكراً: فإن كثيراً من الناس جعلوا ليالي رمضان موسماً للسهر وتضييع الأوقات في مشاهدة ما يغضب الله تعالى في القنوات, أو في الذهاب إلى الأسواق لغير حاجة, ولو أحكم هؤلاء أمرهم لاغتنموا هذه الأوقات الشريفة في العبادة والطاعة.

7. كثرة القراءة والذكر والدعاء والصلاة والصدقة وسائر الطاعات: فإن بعض الناس يستقبلون رمضان كغيره من الشهور, والسنة أن يزيد المرء من الأعمال الصالحة في رمضان إقتداء بالنبي صلى الله عليه وسلم.

8. الحرص على السحور وتأخيره : فإن كثيراً من الناس ضيعوا هذه السنة, حيث إنهم يكتفون بالعشاء وينامون إلى الفجر فلا يتسحرون والنبي صلى الله عليه وسلم يقول: ” فصل ما بين صيامنا وصيام أهل الكتاب أكلة السحر” { أخرجه مسلم}.
وقال صلى الله عليه وسلم :” السحور كله بركة, فلا تدعوه, ولو أن يجزع أحدكم جرعة من ماء, فإن الله وملائكته يصلون على المتسحرين” { رواه أحمد وقواه المنذري}.
والسنة تأخير السحور وقد كان بين سحور النبي صلى الله عليه وسلم وصلاته الفجر قدر قراءة خمسين آية. وتأخير السحور أرفق بالصائم وأسلم من النوم عن صلاة الفجر والله أعلم

افتراضي
جزاكى الله خير لىلى على التذكرة

رمضان مبارك










[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد


افتراضي
ميرسى ليكى يا لىلى موضوع جميل جدااااااااا

جزاكى الله كل خير
افتراضي
ربنا يبارك فيكم ضى وساس
رمضان كريم علينا وعليكم ان شاء الله
افتراضي
جزاكى الله كل خير
بارك الله فيكى اختى الغالية لى لى
بس انا اسف انتى بتقولى السحور متاخر انا بتسحر واروح الجامع قبل صلاه الفجر بحوالى نصف ساعة

المنصــــورة
أنهار وأشجار أمن وهدوء , بلدة طيبة ورب غفور . . (د/ عائض القرنى)


[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد
افتراضي
جزااكِ الله خير يا أجمل لىلى

الله يسعدك ياارب
ويجعلنا ممن يتبعون سنه نبيهم


تسلم أيدك......

افتراضي
جزاكم الله كل خير ملاك حارس وغروب الشمس
ربنا يتقبل منا جميعا
افتراضي







بعتذر لقلة دخولي
افتراضي
جزاكي الله كل خير يا لي لي على التنبيه

تسلم ايدك يا قمر



هعيش ع القد .. راضيه ومش زعلانه
مادام مع بعض .. هكون اسعد انسانه .. ف الدنيا اتخلقت
ف عز البرد انت اللى بتحمينى .. ف وقت الجد كان لازم تلاقينى
وانا هديلك عينى .. وده انسب وقت
وشوف انا واقفه جنبك مش همل .. ليك برد جزء ع الاقل
ياه ده انا بردو قلب وروح ودم .. وياما عنى شلت هم ..
وعايشه بيك


افتراضي
تسلمووووووو يا بنات جلاكسى وجنا ربنا يتقبل منا جميعا


مواقع النشر (المفضلة)


سنن منسيه فى رمضان


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه
الموضوع
حصريا ثيم جميل جدا لنسخه السفن 7 Crysis 2 windows 7 theme على اكثر من سيرفر
فرحه الصحاب منشيه والعزبه مــأيك مـــان عبده الصغير الشبح التوزيع كريم دش
مسلسلات رمضان دراما رمضان 2010 حكايات ليلى علوي على دبي ودريم والتليفزيون المصري في رمضان
قلوب منسيه ولكنها موجوده
انا ليك دايما منسيه