منتدي كريزى مان > >
اللهم إني صائم ( الحلقة السادسة والأخيرة : يعنى ايه موش فاضي تقرأ؟!)
الملاحظات
الإهداءات
عبدالجوادعلي من مصر : جوجو كلنا شايلينك في عيونا لوشا عيونه هتشيل ايه والا ايه خليكي في عنيا انا احسن هههههههههههههههخهخ مساء الورد     العجمى من من على صخرتى بشاطئ العجمى : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته منورين الدنيا كلهايااجمل أعضاء     Mekook من ♡ : اللهم يسر أمرنا وارزقنا ماتمنينا واجعل التوفيق في طريقنا ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ، اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد     Angel of love من اسكندريه : وحشتووووووووووووووووونى جدا     Ana Crazy Ento Malko من هنا : ياااااه عبد الصمد انتو لسسسسه عايشين     فتاة كريزي مان من قسم الاحلام : هيك مللنا مفيش عسوله ثاني ...     Mekook من السعودية : اللهم صلِّ وسلم على نبينا محمد     sosololomohamed من السعوديه : اين الاخت عسوله     @___.-[f]-[o]-[x]-.___@ من كيرو : وحشتونى اوى كل عام وانتم بخير     علاءخليل من قرية كفر الشيخ ابراهيم / قويسنا / منوفيه : عاملين ايه واااااااااااااااااااااااحشني اوووووووي يااااااااااااارب تكونوا بألف خير محتاج حد يدعيلي دعوة طيبه من قلبه الطيب بجد هكووووووووووون سعيد جدا     ابراهيم لطفى من شبرا : منورين يا احلى ناس     ابراهيم لطفى من رساله مرسله من القلب الى أطيب واجمل وارق القلوب رسالة شكر وتقدير واحترام وحب واخواه الى اعضاء منتديات كريزى مان : رساله مرسله من القلب الى أطيب واجمل وارق القلوب رسالة شكر وتقدير واحترام وحب واخواه الى اعضاء منتديات كريزى مان     خالد حجازى من المنصورة :     علاءخليل من المنوفيه : انا علاء خليل يسعدني ويشرفني ان اتعرف بيكم     lamie200 من من هنا : سامو عليكو وحشتوني جدا جدا جدا اد حمية العيد بجد كل المنتدي وحشني اوووي صحابي واخواتي طمنوني عليكو وتحياتي يالوشا     العجمى من اسكندرية : أحباب قلبى أعضاء ومشرفين ومراقبين الحمد لله أنكم بخير وسعادة منورين الدنيا كلها     *gogo* من من المنتدي : احم احم سالخيييير بقا وحشتووووني خالص خالص يعني والله يارب تكونو بخير لا يا عبدو لوشا شايلني ف عيونوو والله واصلا ميقدرش يزعلني     حظوو من الشرقيه : ازيكم ياجماعه وحشتونى اوووى والله ياترى فى حد هنا لسه من الناس اللى اعرفها     Mr H!MA من المنصوره : الله ينور يا رجاله عالشغل الجديد الجامد والله بالتوفيق يالوشا ومن نجاح لنجاح ف احلى منتدى     علاءخليل من قويسنا _ منوفيه : وحشتوووووومي اوووووي والله    

اللهم إني صائم ( الحلقة السادسة والأخيرة : يعنى ايه موش فاضي تقرأ؟!)

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

No اللهم إني صائم ( الحلقة السادسة والأخيرة : يعنى ايه موش فاضي تقرأ؟!)
اللهم إني صائم الحلقة السادسة والأخيرة يعنى ايه موش فاضي

من الأشياء الواضحة والملموسة لكل واحد فى هذا الشهر الكريم إنك لو فى الشارع أو فى مواصلة أو فى أى مكان ستجد إن كل شخص فاتح المصحف ويقرأ فيه ، وهى ظاهرة جميلة فعلا إن يكون غرض كل واحد أنه يختم القرأن الكريم ، وده يجعل الإنسان برضه يسأل نفسه سؤال مهم طب ليه الناس موش كده بقية السنة ؟! حيجرى ايه يعنى لو كل واحد معاه مصحفه فى جيبه ولا شنطته وكل ما يجد وقت فاضي يفتح المصحف ويقرأ فيه ؟! ، بجد فى يومنا الواحد توجد أوقات فراغ كثيرة للأسف لا نستفيد منها ، ومع ذلك تجد حجة كل واحد لا يقرأ فى القرأن طول السنة أنه موش فاضي ، وأنا لا أقتنع أبداً بهذه الحجة يعنى ايه موش فاضي تقرأ ، أنا أرى أن القرأن الكريم هو شىء أساسى فى حياتنا لازم نفضي له الوقت ، نفترض إنك موش لاقى وقت لكن اكيد فى حياتك أوقات فراغ كثيرة .
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
هل تتخيل إن جزء من القرأن الكريم لو قرأته مرتلا حياخد منك ساعة أو أقل قليلا هل إحنا وصل بينا ضيق الوقت أننا لا يوجد فى حياتنا ساعة يمكن أن نقرأ فيها حتى ولو كانت الساعة دي موزعة على اليوم بالكامل ، طيب بلاش جزء من القرأن أى حاجه صفحة أو صفحتين هل لا تجد وقت لهما ؟! ، بجد لازم نكون صرحاء مع أنفسنا ، القضية إنها موش قضية وقت ، القضية أنك موش عايز تقرأ وده راجع لسبب واضح إننا بعيدين عن ربنا – سبحانه وتعالى- لو إحنا فعلا قريبين منه كنا إستمتعنا بقراءة القرأن ، وطبعا الصحبة الحسنة لها دور كمان فلو لك صاحب مثلا مهتم بالقرأن حيشدك له ، ثم إننا سنجد الجدل بحجج واهيه يعنى مثلا تلاقى اللى يقولك (بص أنا بصوم وبصلى الوقت بوقته ولكن موش عندي وقت أقرأ قرأن أصله موش فرض أنا بعمل بس الفروض ) عارفين يا جماعة من تجارب كتيرة حصلت لنا ولغيرنا إتضح لنا حاجة مهمة ، إن حكاية السنن دي هى عاملة زى الحماية للفرض حاجه كده أشبه بالسورالحديدي ، يعنى تلاقى الإنسان اللى بيفرط فى السنن واحدة واحدة حيفرط فى الفرض ، لا أعتقد ابداً أن واحد موش بيقرأ قرأن حتى ولو كان بيصلى حيكون حاله مع ربنا كويس ، لأن الناس موش واخدة بالها من حاجه مهمة إن قراءة القرأن بتصلح القلوب وتجلعها رقيقة ولذلك تجد الإمام العادل عمر بن الخطاب – رضي الله عنه- وهو الرجل القوي الذى يخشاه الناس عندما كان يقرأ فى سورة يوسف فى صلاة الفجر ووصل إلى قوله ((إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ)) تجده يبكي بكاء شديداً ، وكذلك الخليفة الراشد أبو بكر الصديق -رضي الله عنه- كان عندما يقرأ القرأن فى الصلاة لا يعرف الناس ماذا يقول من كثرة بكاءه ، طيب إذا كان ده حالهم طيب ليه إنت وأنا وغيرنا لما بنقرأ القرأن موش بنوصل للحالة دي ؟! لأن أنا وإنت وغيرنا بنقرأ القرأن كل فين وفين ، ولاشك إن المعاصي عمّاله تتجمع حول قلوبنا ، وعلشان تأثير القرأن ينفذ إلى قلوبنا ويحطم كل المعاصي المتحجرة حول قلوبنا لابد من الإستمرار والمداومة على القرأن حتى يصبح مثل النفس الذى تتنفسه.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
وكذلك يكون القرأن فعلا دستور للحياة ، محرك للبشر بل ومؤثر فى كل البشر حتى العاصيين منهم ، فأنظر مثلا الحجاح عندما كان أميراً على العراق ، وكان الحجاج شديد البطش بالناس فطلب رجلاً للقبض عليه فلم يجده فأمسك بإخيه وصادر ماله ودره فقال له الرجل ( يا أمير بأى ذنب تأخدني ..؟) فقال له الحجاج ( ألم تسمع قول الشاعر ورب مأخوذ بذنب عشيرة ونجا المقارف صاحب الذنب ) فقال له الرجل ( ولكني سمعت الله يقول غير ذلك ) فقال له الحجاج ( وما ذاك؟) قال الرجل ( قال الله تعالى : قال معاذ الله أن نأخذ إلا من وجدنا متاعنا عنده إنا إذا لظالمون ) فقال له الحجاج ( نعم .. صدق الله وكذب الشاعر) ، فالشاهد من القصة دي إن الحجاج رغم ظلمه ورغم بطشة إلا أنه لما أقيمت عليه الحجة من القرأن الكريم سلم لها ، وده بيبين مدى تأثير القرأن الكريم فى نفوس الناس حتى ولو كانت الناس دى من العصاة الطغاة ، ونتيجة لهذا التأثير فكثير من الطغاه والعصاه لا يحبون أن يسمعوه لأنه يذكرهم بما هم مقبلون عليه كما قال الحسن البصري ( لأنهم عمروا الدنيا وخّربوا الأخرة فيخافون أن ينتقلوا من العمار إلى الخراب .)

تم بحمد الله هذه السلسلة
وأتمني أني أكون قد قدمت لكم حاجه كويسة ومعلومة مفيدةفى هذا الشهر الكريم وكل عام وأنتم بخير.

اخوكم ((( حمدى )))

وحياتي خليكي مع قلب دايب فيكي
اللهم اجعل القرءان الكريم ربيع قلبى وجلاء همى وحزنى
اللهم اجعله حجة لنا لا علينا

اللهم اجعله شفيعا لنا يوم العرض عليك

جزاك الله كل خير حظو
موضوع قيم ومفيد
واماكن كثيرة ممكن نقرأ فيها القرءان الكريم
زى عيادة الدكتور - الاشارات المرورية وغيره وغيره

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

حلقه جميله اوي يا حظو وفعلا عندك حق ياريت نعمل كده بعد رمضان كمان

واكيد استفدنا واستفدنا جدا كمان من الحلقات الجميله دي

كل سنه وانت طيب وبخير دايما

هعيش ع القد .. راضيه ومش زعلانه
مادام مع بعض .. هكون اسعد انسانه .. ف الدنيا اتخلقت
ف عز البرد انت اللى بتحمينى .. ف وقت الجد كان لازم تلاقينى
وانا هديلك عينى .. وده انسب وقت
وشوف انا واقفه جنبك مش همل .. ليك برد جزء ع الاقل
ياه ده انا بردو قلب وروح ودم .. وياما عنى شلت هم ..
وعايشه بيك

كل عام وانت بخير يا حظو
وجزاك الله خيرا
على الموضوع الجميل
فعلا يا ريت نعمل كده طول السنة ونحافظ على القرآن قول وعمل

الى من وددت لقائها
وغرقت في بحر عينها
وسقطت في بئر هواها
أرجوكي ان تتبسمي
ومن الاذى تسلمي
فقلبي لا يحب سواها
شعر ياسر عرفه
اللهم اجعل القرءان الكريم ربيع قلبى وجلاء همى وحزنى
اللهم اجعله حجة لنا لا علينا

اللهم اجعله شفيعا لنا يوم العرض عليك

جزاك الله كل خير حظو
موضوع قيم ومفيد
واماكن كثيرة ممكن نقرأ فيها القرءان الكريم
زى عيادة الدكتور - الاشارات المرورية وغيره وغيره

عندك حق والله ربن يهدين يرب فى شهر رمضان وغير رمضان

ربنا يكرمك يا حظووووووووو
موضوع جميل جميل وباذن الله
نكمل على كده بعد شهر رمضان

جمهــور واحـد فقـط يضحـي بعمـره كلـه لأجـل فـريقـه..!!
(أعظـم نـادي فـي الكـون)♥

جمهــور واحـد فقـط يـتغني بـكلمات المـوت فـي كـل أغـانيـه..!!

جمـهور تـربـي علـي عشـق وتضحيـة بدون مقـابـل..!!

(جمـهور الأهلـي) ♥ مهمـا قلـت أكثـر تعجـز الكلمـات عـن وصفـه ♥

ويـــــوم مـــــا أبطـــــل أشجــــــع هكـــــون ميـــــت أكيـــــد ♥